Een naafversnelling kiezen
Het verschil tussen de Shimano Nexus 3, 7 en 8

De 3 populairste naafversnellingen

Naafversnellingen voor je fiets: het systeem dat ervoor zorgt dat het trappen en de snelheid ongeveer gelijk aan elkaar zijn. Wel zo comfortabel! Ze zijn er in allerlei soorten en maten, maar in deze blog lees je het verschil tussen de drie populairste naafversnellingen op de markt. De Shimano Nexus 3, 7 en 8.

De 3 populairste naafversnellingen op een rijtje

Shimano Nexus 3

De Nexus 3 versnellingsnaaf kom je vaak tegen op een goedkopere stadsfiets en transportfietsen.

In de eerste versnelling rijd je makkelijk weg bij stoplichten, waarna je naar de tweede versnelling schakelt. In principe fiets je voornamelijk in de 2e versnelling, de zogenaamde “direct drive” versnelling waar de overbrenging binnenin de naaf 1 op 1 gaat. Doorschakelen naar de derde versnelling? Dat kan heuvelaf of met wind mee.

Voordelen

  • Efficiënte, licht lopende directe aandrijving in de tweede versnelling.

  • Simpel en bijna niet kapot te krijgen.

  • Goedkoop.

Nadelen

  • Géén efficiënte directe overbrenging.

  • De naaf zelf is vrij zwaar.

  • Algehele kwaliteit minder dan de Nexus 8.

Shimano Nexus 7

Deze meest voorkomende naaf kom je veel tegen op wat luxer uitgeruste stadsfietsen en no-nonsense fietsen.

De Nexus 7 naaf is de meest voorkomende versnellingsnaaf. Het is een degelijke maar toch betaalbare versnellingsnaaf, welke je veel tegenkomt op wat luxer uitgeruste stadsfietsen, vaak in combinatie met zaken als een verende voorvork, verende zadelpen en een naafdynamo. Ook zijn er veel relatief no-nonsense fietsen uitgerust met de Nexus 7 naaf, die daarmee ideale schoolfietsen zijn.

Voordelen

  • Goed bruikbaar bereik, veel breder dan de Nexus 3

  • Volwaardige versnellingsnaaf

  • Betaalbaar

Nadelen

  • Het bereik is niet zo breed

De stap van 2 naar 3 is vrij groot. De derde versnelling is vrij zwaar

Shimano Nexus 8

De Nexus 8 versnellingsnaaf wordt veel toegepast in luxe stadsfietsen en sportieve toerfietsen, vaak in combinatie schijfremmen.

In de vijfde versnelling is de overbrenging binnenin de naaf 1 op 1 en gaat er dus geen trapenergie verloren binnenin de naaf. De 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!

Voordelen

  • Een bereik voor elk terrein

  • Merkbaar verschil met de Nexus 7 

  • Efficiënte directe overbrenging in de vijfde versnelling 

  • Véél minder onderhoudsgevoelig dan een derailleurversnelling

Nadelen

  • Meer gewicht, minder versnellingen en een kleiner bereik dan een derailleurversnelling

Naafversnelling vs. derailleurversnelling 

Misschien is het je wel eens opgevallen, sportieve fietsen hebben vaak derailleurversnellingen. Een pakket tandwielen op het achterwiel en een ingewikkeld mechanisme om de ketting van het ene op het andere tandwiel te leggen. Naast naafversnellingen heb je dus ook derailleurversnellingen. Maar wat houdt het in?

Bij stadsfietsen zitten de versnellingen in de achternaaf (een tandwielen systeem voor de aandrijving van de fiets). Deze naafversnellingen zijn hiermee netjes weggewerkt, zodat zand en water er niet in kunnen en de smeer er niet uit kan. Dat is dan meteen ook het grote voordeel van een versnellingsnaaf ten opzichte van de derailleur: ze zijn schoon en onderhoudsarm.

Daarnaast zijn naafversnellingen ook gebruiksvriendelijk; terwijl je stilstaat voor een stoplicht kun je terugschakelen naar een lichte versnelling, zodat je makkelijk weer wegfietst. Met derailleurversnellingen gaat dit niet; die kan alleen schakelen als je rijdt. Omdat alles zo open en bloot is, zijn derailleurversnellingen ook veel kwetsbaarder. Perfect voor een stadsfiets dus, zo’n nette versnellingsnaaf!

Aarzel je nog?
Houd bij het uitzoeken van je nieuwe fiets rekening met de voor- en nadelen van de 3 typen versnellingsnaven en maak de beste keuze voor jou. Aarzel je nog? Kom langs in een winkel bij jou in de buurt!